Hoogspecialistische zorg
Onze doelgroep
Raeger is er voor kinderen met autisme in de leeftijdsgroep 1,5 tot 18 jaar. Vanwege hun ontwikkelingsachterstand en gedrag kunnen zij niet terecht bij reguliere kinderopvang of bij enige vorm van (speciaal) onderwijs. Het grootste deel van de kinderen heeft naast autisme ook te maken met andere uitdagingen, zoals een verstandelijke beperking en een beperkte tot geen aanwezige spraakontwikkeling.
We doen het samen
Wij werken altijd vanuit de driehoek: een nauwe samenwerking tussen de client, de ouder/verzorger van het kind en de zorgmedewerker. Wij geloven dat alleen dan het kind zich optimaal kan ontwikkelen. In overleg met de ouders stellen we voor elk kind een op maat gemaakt zorgplan op. Hierin staan de te behalen doelen voor de komende periode. Tweewekelijks heeft de mentor contact met de ouders hoe het gaat me het kind zowel op de groep als in de thuissituatie.
Behandeling
Bij Raeger maken we gebruik van verschillende behandelmethodes. We kijken hierbij altijd naar het individuele kind en stellen ons de vraag wat het kind nodig heeft?
Uw kind centraal
We werken altijd vanuit de motivatie van het kind en leren spelenderwijs zo veel mogelijk vaardigheden aan op het gebied van taal, spel en gedrag. Wat is op dit moment voor het kind belangrijk en past goed bij het ontwikkelingsniveau en de behoeftes van het kind? Om zo goed mogelijk op de motivatie van het kind in te spelen, kijken we naar wat de interesses zijn. Is een kind verzot op dino’s of autootjes? Dan zullen die veel terugkomen bij het spelenderwijs leren van verschillende vaardigheden.
Leren in kleine stapjes
Bij kinderen met autisme die bij Raeger in zorg zijn, werkt het leren in kleine stapjes het beste. Het leren aantrekken van een jas wordt dan bijvoorbeeld in vijf verschillende stappen opgedeeld, van de jas van de kapstok pakken, tot aan het dichtdoen van de rits.
Bij het aanleren van deze vaardigheden wordt hulp aangeboden door de zorgmedewerkers, totdat het kind de handeling zelfstandig kan. Pas als de voorafgaande vaardigheden wordt beheerst, leert het kind de volgende stap.
Individuele leerdoelen
Gedurende de dag wordt er op de groep met elk kind aan verschillende individuele leerdoelen gewerkt. Individuele leerdoelen liggen vaak op het gebied van zelfredzaamheid, zoals handen wassen, jas aantrekken of veters strikken. Ook het leren communiceren en het spelen met materialen en andere kinderen, zijn doelen waaraan wordt gewerkt. Afhankelijk van het ontwikkelingsniveau van het kind, wordt er ook aan schoolse vaardigheden gewerkt. Hierbij kunt u denken aan het vragen om hulp, het op de beurt wachten en het zelfstandig werken aan een taak.
De leerdoelen veranderen mee met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van het kind. Als de kinderen wat verder zijn, leren ze meer vaardigheden die gericht zijn op huishoudelijke taken en persoonlijke hygiëne.
ABA
Bij Raeger werken we met onze cliënten aan doelen die een positieve verandering in het leven van de cliënt geven. De kwaliteit van leven van de cliënt staat centraal. Dit betekent in de behandeling dat elk doel sociaal relevant moet zijn.
Autonomie/zelfredzaamheid
Door de autonomie van het kind te stimuleren en de zelfredzaamheid te vergroten ervaren kinderen een betere levenskwaliteit. Het maken van eigen keuzes in het leven, zorgen voor zichzelf en zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen is iets wat voor iedereen belangrijk is en het zelfvertrouwen aanzienlijk vergroot.
Communicatie
Een belangrijke voorwaarde om zo veel als mogelijk zelfredzaam te worden, is het in staat zijn tot enige vorm van communicatie. Daaraan besteden we bij Raeger dan ook veel aandacht. Ook hierbij gaan we altijd uit van de behoefte en motivatie van het individuele kind. Zodra kinderen merken dat communiceren hen iets oplevert, wordt de motivatie automatisch groter.
Communicatie hoeft niet altijd verbaal te zijn. Sommige kinderen willen of kunnen simpelweg niet spreken. Voor hen zijn er andere mogelijkheden ontwikkeld waarmee we aan de slag gaan. Wanneer het een kind steeds beter lukt om te communiceren zal de kwaliteit van leven verbeteren en heeft dit ook positief effect op het gezin waar client onderdeel van is en hun omgeving.
Structuur en voorspelbaarheid
Structuur en voorspelbaarheid zijn belangrijk voor onze cliënten en helpen om stress te verminderen en daardoor tot meer ontwikkeling te komen. Op de groep wordt gewerkt met een gestructureerd dagprogramma, waarbij zowel uitdaging als ontspanning worden afgewisseld. Het deelnemen aan (groeps-)activiteiten, maken van overgangen en hoe om te gaan met veranderingen wordt op de groep geoefend.
Zindelijkheid
Zindelijk worden is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een kind. Zindelijk zijn is meer dan enkel de toiletgang. Kunnen aangeven dat je naar de wc moet valt hier bijvoorbeeld ook onder. Voor kinderen die hierbij hulp nodig hebben geven wij zindelijkheidstraining.
Onze behandelaars
Bij Raeger werken we in behandelgroepen. Elke behandelgroep heeft maximaal zes kinderen die qua leeftijd en ontwikkelingsniveau bij elkaar passen. Op elke behandelgroep werken twee gedragsdeskundigen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van drie kinderen uit zijn of haar groep.
Het werken in groepsvorm heeft als voordeel dat de sociaal-communicatieve vaardigheden van de kinderen ontwikkeld kunnen worden, binnen een veilige en duidelijke omgeving
Dagprogramma op de groep
Een dag bij Raeger is van 8:30 tot 15:30 uur. Aan het begin van de dag wordt het dagprogramma met de kinderen gedeeld. Een dagprogramma bij Raeger kan er als volgt uitzien:
- kringmoment
- leermoment
- fruitmoment
- speelmoment (binnen of buiten)
- lunchen
- groepsactiviteiten zoals sport, knutselen of muziek (binnen of buiten)
- snoezelen
- leermoment
- dagafsluiting
NB: onze website is momenteel in ontwikkeling.
PCM-methode
PCM staat voor Professional Crisis Management. PCM is een preventie en de-escalatie methode die erop gericht is crisisgedrag bij cliënten te verminderen.
Door een cliënt aandachtig te observeren,
leer je oplopende spanning en
de onderliggende oorzaak ervan
bij een cliënt te herkennen.
Belangrijkste doel van deze methode is het voorkomen van escalatie door het tijdig herkennen van spanning bij cliënten. Door een cliënt aandachtig te observeren, leer je oplopende spanning en de onderliggende oorzaak ervan bij een cliënt te herkennen. Door de oorzaak weg te nemen, kan escalatie worden voorkomen.
Als er al sprake is van escalatie en er ontstaat een onveilige situatie voor het kind en/of de omgeving, is veiligheid het doel en grijp je in. Bij deze speciaal voor kinderen ontwikkelde fysieke ingreep, staan waardigheid en keuzevrijheid van het kind, evenals pijnvrijheid hoog in het vaandel.
Onze eigen PCM-trainers
Onze mentoren krijgen deze training aangeboden door onze gecertificeerde trainers Stefan Pruijn en Claudia Schade. Stefan en Claudia moeten zich jaarlijks in Parijs laten hercertificeren als trainer van deze methode. Raeger is de enige organisatie in Nederland die deze unieke methode hanteert.
Onze mentoren moeten een training van drie dagen volgen om PCM te mogen toepassen. Vervolgens zijn ze verplicht zich jaarlijks te hercertificeren door onze trainers.
Zou u zelf een PCM-training willen volgen? Lees hier over de mogelijkheden.