Expert in Autisme
Raeger Autismecentrum heeft zich de afgelopen 12 jaar ontwikkeld tot een volwassen Autismecentrum waar een behoorlijke hoeveelheid specialistische kennis en ervaring aanwezig is.
Het niveau van onze gedragsdeskundigen is hoog. Zij hebben een wetenschappelijke opleiding en Raeger biedt aanvullend een scala aan trainingen en cursussen op het gebied van autisme, allemaal met als doel het optimaal begeleiden van onze cliënten bij het vergroten van hun autonomie.
We maken gebruik van verschillende behandelmethodes, afhankelijk van de behoefte en het behandelniveau van het kind. Zo maken we al jaren gebruik van ABA, PRT, PCM , PECS en TEACCH.
Autisme en gedrag
Kinderen met autisme kunnen moeite hebben met het uiten van hun gevoel. Het lukt ze vaak niet om te vertellen wat er in ze omgaat. Hierdoor zijn onze behandelaars aangewezen op het gedrag dat een cliënt laat zien. Door dit gedrag nauwgezet te observeren, kunnen zij patronen ontdekken.
Gedrag staat centraal
Bij Raeger werken we met gedragsdeskundigen: orthopedagogen en psychologen die gespecialiseerd zijn in gedrag. Wij gaan er vanuit dat elk gedrag een reden heeft. Door te ontdekken waarom een kind bepaald gedrag laat zien, kunnen we een kind beter begrijpen.
Als het gedrag onprettig is, zoals agressief gedrag, zelfbeschadiging of het beschadigen van spullen, kunnen we doordat we de oorzaak weten, het gedrag proberen aan te passen. In dit geval leren we altijd alternatief gedrag aan.
Communicatie met het kind
De voornaamste vaardigheid waar we onze cliënten bij begeleiden is communiceren. Wanneer een kind in staat is te communiceren, vallen veel frustraties bij zowel kind als ouders weg.
We leren de kinderen aan te geven wat ze willen of waar ze mee zitten, door zich uit te spreken (verbaal) en wanneer dat niet gaat door gebruik te maken van pictogrammen. Wanneer ze merken dat het leven hierdoor prettiger wordt, zullen ze vaker kiezen voor die weg en minder vaak gedrag laten zien dat voortkomt uit frustratie.
Dag in dag uit leren we onze clienten talloze vaardigheden aan. Precies die vaardigheden die passen bij de behoefte en het ontwikkelingsniveau van de client. Hierbij kunt u denken aan het leren aantrekken van eigen jas en schoenen, het leren zelf hun bord op te ruimen en bijvoorbeeld het vragen om een koekje. Oudere kinderen bij Raeger leren vaardigheden als het klaarmaken van eten, het zetten van thee en het opmaken van een bed.
Leren in kleine stapjes
Het leren van vaardigheden aan kinderen met autisme en een ontwikkelingsachterstand vergt veel tijd en geduld van zowel de gedragsdeskundigen, de ouders als het kind. Herhaling en beloning zijn kenmerkend voor ABA. Ook het in kleine stapjes opdelen van vaardigheden is typisch voor ABA.
Behandelmethodes
ABA
Al jaren helpt ABA ons hierbij. ABA staat voor Applied Behaviour Analyses, oftewel toegepaste gedragsanalyse. De effectiviteit van deze methode afkomstig uit de Verenigde Staten bij de behandeling van kinderen met autismespectrumstoornis (ASS) is wetenschappelijk aangetoond.
Al ruim 10 jaar werkt Raeger volgens de ABA grondbeginselen. We zijn zeer positief over de behaalde resultaten. En niet alleen wij zijn enthousiast: Hier kunt u lezen hoe ouders de behaalde resultaten met hun kinderen ervaren.
De laatste jaren zijn kritieken op de ABA-benadering maatschappelijk steeds vaker aan de orde. De kritieken richten zich op onderdelen die bij Raeger niet worden toegepast. Wel realiseren we ons dat deze tijden vragen om een kritische blik, ook naar ons zelf. Hoewel we ook nu al andere methodieken gebruiken, herbezinnen we ons op de in te zetten methodieken. Belangrijk is en blijft hierbij de behoefte van de cliënt; de kwaliteit van leven van de cliënt staat centraal bij Raeger. Dit betekent in de behandeling dat elk doel sociaal relevant moet zijn, aan moet sluiten op de motivatie van het kind en we werken in kleine stapjes.
PRT
Pivotal Response Treatment (PRT) is een gedragstherapeutische aanpak waarbij de focus ligt op sociale communicatie. Denk hierbij aan het stimuleren van de motivatie tot interactie en sociaal initiatief. Het idee is dat door deze kernvaardigheden te verbeteren, andere vaardigheden automatisch ook zullen verbeteren.
Aansluiten bij het kind met autisme
De therapeut volgt het kind bij zijn interesses of wat het aan het doen is, en probeert vanuit die situatie leermomenten te creëren. Bijvoorbeeld door een kind te motiveren om contact te maken, of door een kind te stimuleren om vragen te stellen. De therapeut reageert vervolgens op een natuurlijke manier op het kind, bijvoorbeeld door antwoord te geven op de vraag.
Het betrekken van ouders is ook bij deze methode een belangrijke voorwaarde voor het behalen van resultaten.
TEACCH
TEACCH staat voor Treatment and Education of Autistic and related Communication- handicapped CHildren en richt zich onder andere op het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen met autisme. Ontwikkelingsgebieden die belangrijk zijn bij de TEACCH-methode: communicatie, lezen en schrijven, zelfzorg en werk en dagbesteding.
Werken aan een taak
Bij Raeger zetten we de TEACCH-methode vooral in bij het zelfstandig en onafgebroken werken aan taken en/of werkjes. Veelal wordt er geoefend met gestructureerde, heldere werken, voorzien van een duidelijk begin en einde. Hiermee ontwikkelen we de onafhankelijkheid en vergroten we de mogelijkheid voor hen om te participeren in het dagelijks leven.
PECS
Raeger behandelt veel kinderen met een communicatieve beperking. Spraak is in veel gevallen niet of beperkt aanwezig.
PECS staat voor Picture Exchange Communication System. Kinderen met een communicatieve beperking leren hierbij om op eigen initiatief te communiceren. Hierbij wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van afbeeldingen, foto’s, plaatjes en pictogrammen. PECS is een visuele manier van communiceren waardoor de omgeving van het kind de communicatie begrijpt. Door PECS leren kinderen initiatief te nemen in de communicatie.
Tijdens de verschillende fasen van de behandeling leert de cliënt een afbeelding te geven om iets te krijgen en leert de client om zelf naar de gesprekspartner toe te gaan en, indien mogelijk, een zin te maken.
PCM
Binnen Raeger wordt er gewerkt met een preventie en de-escalatie methode voor zorgprofessionals en ouders die erop gericht is crisisgedrag bij cliënten te verminderen: de PCM-methode. Deze methode werkt effectief bij kinderen met autisme. Raeger heeft haar eigen PCM-trainers, die elk jaar hun trainings-certificaat in Parijs halen.
Onze kennispartners
Om goede zorg te bieden en op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen, houden wij nauw contact met diverse kennispartners.
Gedragsdeskundig Trainer
Sinds 2018 ontvangen onze behandelaars training van gedragsdeskundige Dr. Christos Nikopoulos (PhD, BCBA-D, MBPsS, CSci, FHEA). Hij is gedragsdeskundige en oprichter en directeur van Autism Consultancy Service in Londen. Tevens is hij verbonden aan de Universiteit van Swansea (Wales). Hij heeft vele publicaties op het gebied van autisme-onderzoek op zijn naam staan. Hier spreekt hij ook over op nationale en internationale congressen. Zijn focus ligt op de begeleiding en supervisie van professionals die het BCBA dan wel BCaBA certificaat willen behalen.
SBO De kans
Raeger Autismecentrum werkt al een aantal jaren samen met SBO De Kans in Amsterdam Nieuw West. Onze schoolvoorbereidende groep de Rode Ibis is hier gevestigd. Regelmatig stromen kinderen uit deze groep door naar De Kans.
SBO De Kans is een school voor speciaal basisonderwijs, die leerlingen begeleidt bij het leerproces en bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De Kans biedt een gestructureerd, veilig pedagogisch klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en geaccepteerd worden door hun leerkrachten en medeleerlingen. De leerkrachten op SBO De Kans richten zich vooral op het bevorderen van positief gedrag van de leerlingen en het opdoen van succeservaringen waardoor de leerlingen meer vertrouwen in zichzelf krijgen.
Dr. Zeynel Erkut, kinder- en jeugdpsychiater
Al enkele jaren werkt Raeger met volle tevredenheid samen met dr. Z. Erkut van Terra Mental Health. De heer Erkut kunnen wij inroepen voor consult wanneer wij een vermoeden hebben dat er achterliggende problematiek speelt bij een cliënt. Samen met de ouders, het kind en de hoofdbehandelaar plannen we een consult in. De psychiater kan op basis van het observatie en de door de ouders en behandelaar verstrekte informatie een eventuele diagnose stellen. Indien nodig en/of wenselijk kan de psychiater medicatie voorschrijven. In dat laatste geval zal de psychiater het kind uiteraard blijven monitoren.