Expert in Autisme
Raeger Autismecentrum heeft zich sinds 2011 ontwikkeld tot een volwassen autismecentrum veel specialistische kennis en ervaring aanwezig is.
Onze zorgprofessionals krijgen bij Raeger een scala aan trainingen en cursussen op het gebied van autisme. Zo zijn zij in staat onze cliënten optimaal te begeleiden bij het vergroten van hun autonomie.
We maken gebruik van verschillende behandelmethodes, afhankelijk van de behoefte en het behandelniveau van het kind. Alle behandelingen die we gebruiken zijn evidence-based en bewezen geschikt bevonden voor kinderen met autisme. We evalueren de behandelmethodes regelmatig en implementeren waar nodig nieuwe methodes.
Autisme en gedrag
Kinderen met autisme kunnen moeite hebben met het uiten van hun gevoel. Het lukt ze vaak niet om te vertellen wat er in ze omgaat. Hierdoor zijn onze behandelaars aangewezen op het gedrag dat een cliënt laat zien. Door dit gedrag nauwgezet te observeren, kunnen zij patronen ontdekken.
Gedrag staat centraal
Bij Raeger gaan ervan uit dat elk gedrag een reden heeft. Door te onderzoeken waarom een kind bepaald gedrag laat zien, kunnen we een kind beter begrijpen. Wanneer gedrag een kind belemmert, bijvoorbeeld door agressie of zelfbeschadiging, zoeken we naar de oorzaak en helpen we het kind stap voor stap verder.
Behandelmethodes
PRT
Pivotal Response Treatment (PRT) is een gedragstherapeutische aanpak waarbij de focus ligt op sociale communicatie. Denk hierbij aan het stimuleren van de motivatie tot interactie en sociaal initiatief. Het idee is dat door deze kernvaardigheden te verbeteren, andere vaardigheden automatisch ook zullen verbeteren.
Aansluiten bij het kind met autisme
De therapeut volgt het kind bij zijn interesses of wat het aan het doen is, en probeert vanuit die situatie leermomenten te creëren. Bijvoorbeeld door een kind te motiveren om contact te maken, of door een kind te stimuleren om vragen te stellen. De therapeut reageert vervolgens op een natuurlijke manier op het kind, bijvoorbeeld door antwoord te geven op de vraag. Het betrekken van ouders is ook bij deze methode een belangrijke voorwaarde voor het behalen van resultaten.

TEACCH
TEACCH staat voor Treatment and Education of Autistic and related Communication- handicapped CHildren en richt zich onder andere op het vergroten van de zelfstandigheid van kinderen met autisme. Ontwikkelingsgebieden die belangrijk zijn bij de TEACCH-methode: communicatie, lezen en schrijven, zelfzorg en werk en dagbesteding.
Werken aan een taak
Bij Raeger zetten we de TEACCH-methode vooral in bij het zelfstandig en onafgebroken werken aan taken en/of werkjes. Veelal wordt er geoefend met gestructureerde, heldere werken, voorzien van een duidelijk begin en einde. Hiermee ontwikkelen we de onafhankelijkheid en vergroten we de mogelijkheid voor hen om te participeren in het dagelijks leven.
PECS
PECS staat voor Picture Exchange Communication System. Kinderen bij Raeger met een communicatieve beperking leren hierbij om op eigen initiatief te communiceren. Hierbij wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van afbeeldingen, foto’s, plaatjes en pictogrammen. PECS is een visuele manier van communiceren waardoor de omgeving van het kind de communicatie begrijpt.
Tijdens de verschillende fasen van de behandeling leert de cliënt een afbeelding te geven om iets te krijgen en leert de client om zelf naar de gesprekspartner toe te gaan en, indien mogelijk, een zin te maken.
ABA
ABA staat voor Applied Behaviour Analysis, oftewel toegepaste gedragsanalyse. Bij Raeger hebben we de afgelopen jaren naar tevredenheid gewerkt met ABA. De laatste jaren zijn kritieken op de ABA-benadering maatschappelijk steeds vaker aan de orde. De kritieken richten zich op onderdelen die bij Raeger niet worden toegepast.
Wel realiseren we ons dat deze tijden vragen om een kritische blik, ook naar onszelf. Belangrijk is en blijft hierbij de behoefte van de cliënt; de kwaliteit van leven van de cliënt staat centraal bij Raeger. Alle leerdoelen moeten sociaal relevant moet zijn, aansluiten op de motivatie van het kind en stap voor stap worden aangeleerd.
Vooral voor de 12+ -doelgroep bij Raeger zijn we op zoek naar een nieuwe, meer passende behandelmethode.
Onze kennispartners
Om goede zorg te bieden en op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen, houden wij nauw contact met diverse kennispartners.
Gedragsdeskundig Trainer
Sinds 2018 ontvangen onze behandelaars training van gedragsdeskundige Dr. Christos Nikopoulos (PhD, BCBA-D, MBPsS, CSci, FHEA). Hij is gedragsdeskundige en oprichter en directeur van Autism Consultancy Service in Londen. Tevens is hij verbonden aan de Universiteit van Swansea (Wales). Hij heeft vele publicaties op het gebied van autisme-onderzoek op zijn naam staan. Hier spreekt hij ook over op nationale en internationale congressen. Zijn focus ligt op de begeleiding en supervisie van professionals die het BCBA dan wel BCaBA certificaat willen behalen.
SBO De kans
Raeger Autismecentrum werkt al een aantal jaren samen met SBO De Kans in Amsterdam Nieuw-West. Onze schoolvoorbereidende groep de Rode Ibis is hier gevestigd. Regelmatig stromen kinderen uit deze groep door naar De Kans.
SBO De Kans is een school voor speciaal basisonderwijs, die leerlingen begeleidt bij het leerproces en bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De Kans biedt een gestructureerd, veilig pedagogisch klimaat waarin kinderen zich prettig voelen en geaccepteerd worden door hun leerkrachten en medeleerlingen. De leerkrachten op SBO De Kans richten zich vooral op het bevorderen van positief gedrag van de leerlingen en het opdoen van succeservaringen waardoor de leerlingen meer vertrouwen in zichzelf krijgen.
Dr. Zeynel Erkut, kinder- en jeugdpsychiater
Al enkele jaren werkt Raeger met volle tevredenheid samen met dr. Z. Erkut van Terra Mental Health.
